دانلود رایگان کتاب خارجی

دانلود رایگان کتاب های خارجی با ایبوک رالی

دانلود رایگان کتاب های خارجی با ایبوک رالی

Ebook DRM & Security: چیست و چگونه کار می کند

جمعه, ۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹ ق.ظ


حق چاپ و حقوق مالکیت معنوی به عنوان موضوع داغ تبدیل شده است زیرا زندگی ما بطور روزافزون بصورت آنلاین زندگی می شود. اینترنت یک خدادادی است که نویسندگان می توانند اثر خود را منتشر و مطالعه کنند ، اما می تواند یک کابوس نیز باشد. مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) نوعی محافظت از محتوای دیجیتالی ، ارائه شده توسط فروشندگان ، علاوه بر قوانین سنتی حق چاپ ، برای حفظ حقوق معنوی شما.

 

چرا DRM؟
نویسندگان فرصت بیشتری دارند تا کارهای خود را بصورت آنلاین و در قالب کتابهای الکترونیکی منتشر کنند و توسط مخاطبان گسترده تری بخوانند. رایانه های شخصی و دستگاه های دستی نیز دسترسی آسانتری به کتابهای الکترونیکی داشته اند.

با این حال ، تنظیم اینترنت سخت است و دسترسی غیرمجاز به مطالب حق چاپ نیز آسانتر است. این بدان معناست که یک بار کنترل آنلاین روی کار شما کمتر کنترل شود ، مگر اینکه برای محافظت از چگونگی و زمان بارگیری کتابهای الکترونیکی و چه کسی انجام شود. شما می توانید از DRM به همان اندازه که یک سیستم امنیتی از یک خانه محافظت می کند استفاده کنید ، به این دلیل که یک مانع محافظ برای خاصیت هنری شما است. این کار به همان روشی انجام می شود که موسیقی دیجیتال و فیلم ها در برابر ابزارهای اشتراک فایل با فرم های DRM خود محافظت می شوند.

یک سد محافظ
به طور خلاصه ، DRM کاربران را از کپی ، چاپ و به اشتراک گذاری کتابهای الکترونیکی متوقف می کند - و از درآمد حاصل از هر فروش محافظت می کند. در زمینه سرمایه داری ، برای محافظت از فروش و درآمد ، به DRM نیاز دارید تا چگونگی ، زمان ، کی و کتاب های مورد استفاده خود را محدود کنید تا مطمئن شوید که مردم همچنان کتاب الکترونیکی را خریداری می کنند!

DRM می تواند به چندین روش دیگر به کار شما کمک کند ، از جمله:

کنترل توزیع کتاب - بارگیری و بارگذاری آثار ، دسترسی به کتابهای الکترونیکی ، اعطای وام کتابهای الکترونیکی.
هنگامی که کتاب را خریداری کردید ، با گزینه های اشتراک گذاری اندک به خریدار گره خورده است.
کنترل تعداد دستگاه هایی که می توانید کتاب الکترونیکی را روی آن بارگیری کنید - بیشتر ناشران حداکثر 6 دستگاه را مجاز می کنند.
DRM ، ویژگی کپی کردن را به طور کامل یا قابل توجهی محدود می کند ، بنابراین شما فرصتی برای بلند کردن متن یا کم یا زیاد ندارید.
از کدام DRM استفاده کنید؟
در حال حاضر 5 قالب اصلی کتابهای الکترونیکی موجود است: EPUB ، KF8 ، MOBI ، PDF و TPZ که EPUB محبوبیت زیادی در آن دارد (در اینجا مقاله ای برای  فهم آسان فرمت EPUB است ). مصرف کننده از چه فرمی بستگی به این دارد که شما کتاب الکترونیکی را خریداری می کنید و دستگاهی که برای خواندن آن استفاده می کنید.

چهار طرح اصلی DRM کتاب الکترونیکی که اکثر کتابهای الکترونیکی موجود در فروش را ارائه می دهند عبارتند از:

ADEPT DRM Adobe - با استفاده از EPUB (فرمت فایل کتاب) و PDF. می توان آن را از طریق 3 دیده RD خوانندگان کتاب جانبه و زبان های ادوبی دیجیتال .

DRM آمازون - رمزگذاری اصلی Mobipocket به شکل اقتباس و کاربردی برای کتابهای الکترونیکی آن. توپاز به سیستم رمزگذاری خاص خود می رود.

FairPlay DRM اپل - مانند تمام فناوری های اپل ، مواردی که از طریق نرم افزار آن بارگیری می شود فقط از طریق دستگاه های اپل قابل دسترسی هستند.

Marlin  DRM - توسط Marlin Developer Community ، شرکتی تأسیس شده توسط Intertrust ، Panasonic ، سونی ، فیلیپس و سامسونگ - که توسط ناشر کتاب درسی آنلاین KNO استفاده می شود ، ایجاد شده است و از طریق سیستم های iOS یا Android قابل دسترسی است.

در حالی که ADEPT تنظیم پیش فرض در اکثر دستگاه ها است ، Amazon DRM و Apple FairPlay نیز رایج هستند.

چه کسی از چه چیزی استفاده می کند؟
اکثر وب سایتهایی که کتابهای الکترونیکی نیز می فروشند ، معمولاً ereaders مخصوص خود را نیز تولید می کنند. روش کار آن این است که مشتریانی که از آنها می توانید کتابهای الکترونیکی بخرند ، موظفند کتابهای الکترونیکی خود را از همان وب سایت خریداری کنند. از طرف نویسندگان ، تمام کاری که او باید انجام دهد این است که نسخه خطی را به وب سایت ارسال کند ، جایی که DRM مربوطه به طور برنامه ای اعمال شود. نویسنده نیازی به انجام خود کاری ندارد. در اینجا کم است که چه کسی از چه نوع DRM و نحوه عملکرد آنها استفاده می کند.

آمازون
این غول خرده فروشی تمام کتابهای الکترونیکی را که در وب سایت خود فروخته اید به دستگاهها یا برنامه های Kindle خود با استفاده از DRM خود قفل می کند. هنگام خرید کتاب از آمازون ، شما در اصل خرید "مجوز" برای مطالعه کتاب می کنید. و برای اطمینان از خواندن کتاب فقط توسط مشتری ، کد DRM با دستگاه Kindle مطابقت دارد.

اپل iBooks
اپل نیز مانند آمازون از سیستم DRM مخصوص خود (به نام Fairplay ) برای مواردی در کتابفروشی خود استفاده می کند. و مانند آمازون نیز ، Fairplay با سایر دستگاه ها یا برنامه ها غیر قابل تحمل است ، مگر اینکه خواننده DRM را حذف کند.

کلمات کلیدی
Smashwords بزرگترین توزیع کننده کتابهای الکترونیکی Indie ، در واقع از DRM استفاده نمی کند. در عوض ، همانطور که وب سایت می گوید کتابهای بدون محدودیت از فروش بیشتری برخوردار هستند (زیرا خوانندگان آزادی را ترجیح می دهند) ، هیچکدام از کتابهایی که می فروشد تحت تأثیر DRM نیست. Smashwords در وب سایت خود می نویسد که "آنها به شدت از دزدان دریایی غیرقانونی کارهای نویسنده دلسرد می کنند".

کتاب های نوک
Barnes و Noble's Nook ereader ، که از نوعی Adobe Digital Edition (DE) DRM پشتیبانی می کند ، از یک کلید رمزگذاری بر اساس نام مشتری و شماره کارت اعتباری استفاده می کند. در سال 2015 ، نحوه تولید کلید رمزگذاری تغییر کرده است - گرچه هنوز مشخص نیست که رمزگذاری دقیقاً چگونه انجام می شود. اگرچه ، کرک کردن این کلید بسیار ساده است زیرا می توان در پرونده های log NookStudy یافت (بله ، درست است با متن ساده!)

کوبو
برای بارگیری و خواندن کتاب در دستگاه Kobo ، کاربران باید برنامه Adobe Digital Edition (ADE) را از قبل از طریق دستگاه های خود بارگیری کنند. هنگامی که کتاب الکترونیکی محافظت شده DRM روی ereader بارگیری شود ، ADE مجوز همراه با کتاب را تأیید می کند و سپس کتاب را با فرمت EPUB یا PDF بارگیری می کند.

کتابهای Google Play
بر اساس سیستم DRM سیستم عامل باز Adobe ، کتابفروشی گوگل اجازه می دهد تا کتابهای محافظت شده DRM با فرمت های EPUB و PDF باز و خوانده شوند. سپس می توانید این موارد را در ereaders از جمله Nook و Sony Reader و برنامه های پشتیبانی Adobe Content Server 4 DRM بخوانید . این کتابها را نمی توان در Kindles یا Apple iBooks بخوانید ، زیرا آنها از DRM Adobe پشتیبانی نمی کنند.

کوتوبی
سیستم عامل Kotobee بسیار شخصی ما از یک رویکرد متفاوت نسبت به استاندارد DRM استفاده می کند. با استفاده از فناوری cloud ، کتاب الکترونیکی با کلید رمزگذاری رمزگذاری می شود ، روی سرور ذخیره می شود و برای هر کاربر بی نظیر است. پس از باز شدن کتاب ، از کاربر می خواهد برای ترکیبی از ایمیل / رمز عبور یا کد استفاده شود. تأیید اعتبار صحیح ، کلید رمزگذاری را از سرور بازیابی می کند ، و محتوای ebook را رمزگشایی می کند. آنچه در مورد این رویکرد بسیار خوب می بینیم این است که مخصوص مدل دستگاه خاصی نیست. در عوض ، همین طرح DRM می تواند از کتاب الکترونیکی که در دستگاه های مختلف و در قالب های مختلف: وب ، موبایل یا دسک تاپ استفاده می شود محافظت کند. با این وجود نمی توان آن را مستقیماً در قالب های استاندارد الکترونیکی مانند EPUB یا PDF استفاده کرد. ابتدا کتاب الکترونیکی باید به یک برنامه ebook cloud تبدیل شود.

مزایا و معایب
به شدت بحث شده که DRM چقدر مؤثر است - اما برای نویسندگان ، ناشران و فروشندگان کتاب مزایای مختلفی دارد. DRM به این معنی است که کار شما در برابر کپی کردن یا ویرایش غیرقانونی محافظت می شود - و در صورت وقوع این حق از شما برای انجام اقدامات محافظت می شود.

همچنین به ناشران این امکان را می دهد که بعد از انتشار و انتشار برای مخاطبان ، چه اتفاقی برای کار می افتد را کنترل کنند. علاوه بر این ، شما می توانید با آنچه "تسهیلات وام محدود" نامیده می شود ، به شما امکان می دهیم کتاب های الکترونیکی را به یک دوست یا اقوام خود قرض دهید - به همین دلیل.

در طرف دیگر این استدلال ، دستگاه های مختلف ممکن است از همان قالب EPUB پشتیبانی کنند ، اما فروشندگان کتاب هنگام فروش کتاب از طرح های مختلف DRM استفاده می کنند. این تفاوت ممکن است ناچیز به نظر برسد ، اما به این معنی است که شما قادر نخواهید بود کتابهای خریداری شده خود را به دستگاههای مختلف منتقل کنید. این بدان معناست که ، حداقل برای فروشندگان ، مصرف کننده فقط قبل از خرید نسخه دیگری ، شانس استفاده از کتاب الکترونیکی را در دستگاه ها بدست می آورد.

به عنوان مثال ، اگر شما یک خواننده دارید که از  قالب MOBI آمازون پشتیبانی می کند ، هنوز هم نمی توانید کتابهای خریداری شده را مستقیماً از وب سایت آمازون بارگیری یا باز کنید. درعوض ، برای انجام این کار باید یک دستگاه مخصوص آمازون (مانند Kindle ) خریداری کنید یا برنامه ای را بارگیری کنید. این بدان معناست که اگر از دستگاه دیگری برای خواندن همان کتاب استفاده می کنید ، مجبور شوید مجدداً همان کتاب را بارگیری و پرداخت کنید.

جلد کتاب مزرعه حیوانات

خود آمازون همچنین یکی از انتقادات فراوان به DRM را در سال 2009 نشان داد ، هنگامی که به دلیل بازی "سانسور" مجرم شناخته شد . این کتاب ها "1984" و " مزرعه حیوانات " جورج اورول را از راه دور از بین برده بود و در عوض به کسانی که کتاب ها را خریده بودند بازپرداخت می داد. این اقدام به وب سایت عنوان "برادر بزرگ" را بدست خود اورول بدست آورد ، و مفسران نیز از استفاده آمازون از سانسور از راه دور انتقاد کردند. اگرچه وب سایت بعداً استدلال کرد که این حق را ندارد که نسخه های متون اورول را بفروشد ، اما این استدلال را برای DRM کاملاً از بین برد.

یک انتقاد بیشتر از DRM این است که اگر به یک کتاب فروشی دیگر تغییر دهید ، دیگر قادر نخواهید بود به کتاب دسترسی پیدا کنید - که در صورت جمع شدن کتابفروشی نیز اتفاق می افتد.

DRM برای نویسندگان
این امر به نویسندگان کمک می کند تا قبل از فرو بردن غوطه وری ، چندین نکته را در نظر بگیرند. این شامل:

طرح های DRM به شما کمک می کنند تا توزیع کار خود را کنترل کنید.

شما همچنین می دانید که احتمال دزدی دریایی کمتر است.

از آنجا که فروشندگان اصلی کتاب از DRM استفاده می کنند ، کار شما قابل دسترسی تر است ، اما همچنان محافظت می شود.

از طرف دیگر ، همه چیز خوب نیستند:

اگر تازه کار را شروع کرده اید ، به ویژه به عنوان یک ناشر خود ، ممکن است نیاز به فروشندگان کوچکتر داشته باشید. آنها ممکن است دارای طرح های DRM نباشند و کار شما خوانندگان کمتری داشته باشد.

بسیاری از کدهای DRM که در دستگاه یا کتاب الکترونیکی ذخیره شده اند "شکسته شده اند" ، به هر حال این حفاظت تقریبا بی فایده است. از این رو ، گزینه سوم ذخیره کد در خود سرور باعث می شود که کرک کردن آن تقریباً غیرممکن شود.

جایگزین، گزینه ها
یکی از گزینه های جدید DRM مطرح شده ، علامت گذاری دیجیتالی است که باعث می شود کتاب های الکترونیکی خواندن و توزیع آسان تر باشد. از آنجا که کتابهای الکترونیکی تحت این گزینه جایگزین برنامه های DRM نمی شوند ، کپی و توزیع آنها ساده تر است.

مشهورترین نمونه این "DRM اجتماعی" را می توان با کتابهای الکترونیکی JK Rowling's Pottermore یافت . اگرچه باعث شده است که دزدان دریایی و بارگذاری آنها در جاهای دیگر اینترنت آسانتر شود ، اما علامت های دیجیتالی هنوز صاحبان اصلی نسخه های دزدان دریایی را نشان می دادند.

کتابهای JK Rowling's Pottermore

با در نظر داشتن همه این موارد مثبت و منفی ، نویسندگان و ناشران زیادی باید قبل از قرار دادن کتابهای الکترونیکی به صورت آنلاین توجه کنند. هرچند که این کتاب ها ، خود محافظت می شوند و عملاً بدون دزدی دریایی ، به معنای محدودیت های بیشتر برای مصرف کنندگان و نحوه استفاده از این کتابها است. ممکن است به این معنی باشد که طرح های DRM و نحوه کار آنها از نظر توزیع و خوانایی ، به جای توانایی محافظت از کار ، نیاز به بازنگری دارند تا با توجه به سن دیجیتال ما بهتر باشد.

  • کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی